Hemchevron_rightKundcasechevron_rightLendo

Lendos nya varumärke

Man måste vara träffsäker när man uppdaterar ett stort varumärke. Kumpan hjälpte Lendo med UX-design i deras nya profil och på webben.
schedule3 minuters läsning
Mockup av en mobiltelefon med Lendos webb på skärmen

Enkelhet och transparens inom lånemarknaden

Historian för Lendo börjar 2007 när de kom in som pionjärer för en ny typ av lånejämförelse i Sverige. Deras mål var att göra lånemarknaden enklare genom digitalisering och transparent. Efter Lendos uppkomst och framgång har ett flertal andra aktörer poppat upp på marknaden. Lendo är idag Sveriges största jämförelsetjänst för lån.

Lendos logotyp på en grön bakgrund

Utmaningar när man arbetar med ett stort varumärke

Hur förändras konverteringen när ett varumärke uppdateras? Det är en fråga som du alltid måste ha i bakhuvudet när du jobbar med en stor digital tjänst och deras brand. Konverteringen ska alltid stå i centrum och de ändringar som görs måste ske för att potentiellt kunna öka konverteringen, även om märkets upplevelse för de som inte planerar att använda tjänsten också är viktig.

Uppdateringen av Lendos varumärke blev ett internt önskemål när teknologierna bakom deras webb skulle uppgraderas. Precis som att teknologier ibland blir föråldrade kan även ett varumärke börja kännas dammigt efter ett tag. Därav tog man tag i saken och började se över hur varumärket kunde tas till nästa nivå, precis som med deras webb.

För Lendo var det viktigt att kunderna och de potentiella kunderna kände igen varumärket även om vi gjorde förändringar för att modernisera brandet. Därför behöll vi formen av logotypen, d.v.s att den består av en text och en symbol som är upphöjd till höger. Detta gör att åskådaren fortfarande känner igen logotypen i stora drag men kanske upptäcker vissa positiva skillnader.

Vi testade en rad olika logotypversioner innan vi landade i ett beslut; en logotyp som är mer personlig, roligare och beskriver vad Lendo faktiskt sysslar med, d.v.s jämförelse.

Mockup av en tablet med Lendos webb på skärmen
Mockup av en tablet med Lendos webb på skärmen

Användartester och data är en designers bästa vän

Lendos webb och ansökningsflöde är nog kanske den viktigaste delen av deras produkt. Tillsammans med andra konsulter togs en ny design fram för webben. Den baserades tungt på användartester som gjordes i startfasen och den data som man kunde hämta ut från den befintliga lösningen.

En av de största skillnaderna från det föregående ansökningsflödet är att det nya består av fler, men tydligare, steg som användaren leds igenom.

Mockup av en tablet med Lendos brand guidelines på skärmen

Resultatet: Tydligare riktlinjer för varumärket

Det ska inte spela någon roll om du ser varumärket på webben, på tunnelbanan eller i en tidning. Betraktaren ska alltid kunna känna igen märket. För att åstadkomma detta behövs en manual för alla som använder logotypen eller materialet som hör därtill.

Efter att ha tagit fram en grafisk profil för varumärket så tycker vi att det är viktigt att dokumentera hur materialet ska användas. Det räcker inte med ett designsystem för de som sysslar med webben. Eftersom designers inte kan vara med i loopen för allt marknadsmaterial som skapas så är det essentiellt att en lättläst manual finns på plats. Allt från färger och ikoner till ljudslingor och animationer måste dokumenteras så även någon som aldrig har jobbat med design kan skicka över material till t. ex. ett tryckeri på rätt sätt.

För Lendo skapade vi en snygg digital designguide på ungefär 20 sidor och undersidor med en tydlig navigation så alla som arbetar med varumärket kan hitta rätt.

Mockup av en tablet med Lendos webb på skärmen

Vi kan hjälpa även dig att skapa en grafisk profil som ger "wow"-upplevelser för dina kunder. Hör av dig till oss, så spikar vi en plan framåt!